UKK

1. Millä kielillä näissä lauluissa lauletaan? Keitä laulajat ovat?

Laulun nimi - laulun omankielisten sanoitusten laulaja

Bahay Kubo (tagalog) - Gloria Lapitan
Chang chang chang (thai) - Lalita Buttara
Kui mina alles noor veel olin (viro) - Mari Kalkun
Lay lay (kurdi-sorani) لای لای - Farshad Sanati
Lullai lullai (dari) لولى - Mahram Muhammadi
Moja mbili tatu nne (swahili) - Kasheshi Makena
Shiri Yakanaka (shona) - Kasheshi Makena
Soutelin soutelin kultani kanssa (suomi) - Saara Laukkanen
Twende, twende (swahili) - Kasheshi Makena
Во поле береза стояла Vopoli birjoza stajaala (venäjä) - Mihail Aronson
Yağmur yağar taş üstüne (turkki) - Yonca Ermutlu
Katkelma laulusta Yalla tnam Rima (arabia) "يلا تنام ريما" مقطع من أغنية  - Nouamane Noah Izahan

Lähtökohtaisesti laulun on äänittänyt aina henkilö, joka puhuu kieltä äidinkielenään. Kurdi-soranin sekä shonan kielisten laulujen kohdalla natiivilaulajan etsintä on yhä meneillään. Ota yhteyttä!

2. Kenelle materiaali sopii?

Lentävät laulut sopivat niin aikuisille kuin lapsille, ne sopivat varhaiskasvatuksen, perus- ja jatkokoulutuksen, sekä vapaan sivistystyön toimijoiden käyttöön. Lentävä laulu -musiikkimateriaalin käyttäminen ei edellytä soittotaitoa, nuotinlukutaitoa, eikä erityistä laulamisosaamista. Kiinnostus aiheeseen riittää! Materiaali on suunnattu kaikille oppijoille. Kaiken ikäisille lapsille ja koululaisille, mutta myös aikuisille! Yksi- ja monikielisille oppijoille ja ryhmille, kieltenosaamisen tasoista tai oppijan kotikielestä riippumatta.

Lentävä laulu -materiaali on uudenlainen avaus kohti luovaa ja toiminnallista kielen oppimista. Sitä voi hyödyntää laajasti erilaisten ryhmien ja oppijoiden kanssa, se tarjoaa uutta opittavaa kaikenikäisille! Lentävät laulut sopivat niin aikuisille kuin lapsille, ne sopivat varhaiskasvatuksen, perus- ja jatkokoulutuksen, sekä vapaan sivistystyön toimijoiden käyttöön. 

3. Lentävä laulu - In English 

LENTÄVÄ LAULU (Flying song)

Learn languages with music and singing!

Thankyou for your intrest for music, languages, and supporting language learning with music!

Music is a wonderful way to be together, even without a common language. Music is also known to support language learning, because singing activates the same areas in the brain, where language learning happens. In addition, singing strengthens fluent writing and widens the vocabulary.

Lentävä laulu -material can be used comprehensively in different learning situations and groups, it offers a lot to learn for all ages! You can sing the songs with children or adults, learners of all stages. The material can be used in primary-, elementary- and sedondary school and further education. You can also sing Lentävä laulu -songs in online studies or distance education!

All in all, during the years 2017-2020, seventy-two people have participated this project, and fifteen languages have been spoken in the process. The core team has made wide consultation of professionals and experts on fields of education, music and equality. The material is free for you to use and you can also download the content free of charge. We hope that this material also widens the "musical horizon" in Finland 2020. In october 2020 Lentävä laulu -project had the honour to recieve a nominee for "Act of the year 2020" -reward by Childrensmusic association.

Lentävä laulu -approach is based on multilinguistic pedagogics, which is an important element of promoting social justice in the school environment and in the field of early education. We take use of principals of safer spaces and aim to promote cultural and linguistic awareness through antiracist approach.

The languages of the songs: tagalog, thai, estonian, kurdish-sorani, dari, swahili, shona, finnish, russian, turkish, arabic.


Welcome to Lentävä laulu!

4. Ketkä ovat tehneet tämän materiaalin?

Työssä on ollut tiiviisti mukana myös Lentävä laulu -bändi. Materiaalin kokoamisessa on ollut mukana 72 ihmistä ja työskentelykielinä 15 eri kieltä. Työryhmä on konsultoinut laajasti koulutusalan, kasvatusalan, musiikin ja yhdenvertaisuustyön asiantuntijoita ja ammattilaisia. Vuosina 2016-2022 Lentävä laulu-projektin ydintyöryhmään kuuluivat Tiia Pennanen, Saara Laukkanen ja Maria Typpö.

5. Miksi antirasismi on tärkeä osa Lentävä laulu -toimintaa?

Antirasistinen työote on oleellinen osa Lentävä laulu -toimintaa siksi, että pelkkä moninaisuuden tunnistaminen ei riitä purkamaan eriarvoisuutta tuottavia rakenteita ja käytänteitä. Lisätietoa aiheesta esimerkiksi Ida Hummelstedtin väitöksestä: Acknowledging diversity but reproducing the Other: A critical analysis of Finnish multicultural education, sekä seuraavista Lentävä laulu -infovideoista: Ydinkäsitteet ja Monikulttuurisuuskasvatuksen haasteet.